De afgelopen jaren werd ook binnen onze organisatie al hard gewerkt om onze studenten hier op voor te bereiden. Zo ook binnen de sector Zorg & Welzijn. Jacqueline Karsten (programmamanager), Peter Wurschy (procescoördinator en docent) en Barbara Schouten (hoofd Opleidingen Flevoziekenhuis) vertellen.
Binnen het ROC van Amsterdam en ROC van Flevoland zijn er zes locaties die opleidingen aanbieden binnen de sector Zorg & Welzijn: MBO College Almere, MBO College Lelystad, MBO College West, MBO College Hilversum, MBO College Amstelland en MBO College Zuidoost. Zij bundelden een paar jaar geleden de krachten om het nieuwe kwalificatiedossier met ingang van dit schooljaar in te kunnen gaan voeren. ‘Elke vijf weken komen we nu op een van de mbo-colleges bij elkaar om de voortgang te bespreken’, vertelt Jacqueline. ‘Erg belangrijk’, aldus Barbara, die namens de arbeidsmarkt ook bij dit overleg aansluit. ‘Want de ontwikkelingen binnen het vakgebied veranderen snel en daar moet goed op ingespeeld worden in het lesprogramma.’
Integraal programma
‘Een paar jaar geleden was er per mbo-college nog een apart lesprogramma’, vertelt Jacqueline. ‘Docenten bepaalden veel meer voor zichzelf wat ze in hun lessen gingen behandelen. Door het vernieuwde kwalificatiedossier is dit nu echt een integraal programma geworden.’ Barbara: ‘Ik merk dat opleiding en praktijk hierdoor veel beter op elkaar aansluiten. We zien dat het belangrijk is dat studenten een beter beeld krijgen van de diversiteit van het beroep. Naast de basisvaardigheden zoals wassen en verpleegtechnische vaardigheden, zijn ook sociale en communicatieve vaardigheden essentieel. Dit kunnen we nu meenemen. Bij de inrichting binnen de sector Zorg & Welzijn voel ik me bovendien echt gehoord. Ik heb echt het gevoel dat we het samen doen. Je krijgt dan ook automatisch dat je je als werkgever meer betrokken voelt.’
Regelmatige feedback op het proces is volgens alle drie erg belangrijk. ‘We hebben ook een site waar we de voortgang van het project op posten en waar potentiële werkgevers hun feedback op kunnen geven’, vertelt Peter. En ook de studenten worden aan hun jasje getrokken voor feedback. ‘Uit een eerste evaluatie kwam bijvoorbeeld naar voren dat ze zeer tevreden zijn over de manier van beoordelen (Rubrics). Voor ons fijn om te weten dat we op de goede weg zitten’, aldus Jacqueline.
Samen
Het voordeel van het samen met de andere mbo-colleges doen is dat je niet ‘zelf het wiel hoeft uit te vinden’, vertelt Peter. ‘Het examen is nu bijvoorbeeld overal hetzelfde geworden. Dit blijkt goed te werken. De integrale opdracht is nu op alle mbo-colleges hetzelfde, maar de invalshoek kan afhankelijk van de wensen per mbo-college verschillen.’ ‘Dit is een proces wat echt moest groeien’, vertelt Jacqueline. ‘Het is mooi om te zien hoe hecht wij door dit proces als groep zijn geworden. Wat het tot een succes heeft gemaakt? We hebben duidelijke kaders, maar het is geen keurslijf. Iedereen zegt: het is ons project. We hebben het werkveld er vanaf het begin af aan goed bij betrokken en komen op regelmatige basis bij elkaar. We hebben het echt samen gedaan.’
Op de foto - Boven van links naar rechts:
Lida Zwart, docent MBO College West
Agnes Nobel, programmamanager Cordaan
Jacqueline Karsten, programmamanager domein Zorg en Welzijn ROCvA/ ROCvF
Hans Voerman, projectleider Onderwijs & Kwaliteit MBO College West
Arthur Straver, docent MBO College West
Beneden van links naar rechts:
Barbara Schouten, hoofd Opleidingen Flevoziekenhuis
Peter Wurschy, procescoördinator onderwijsinnovatie en docent MBO College West
Renata Joustra, docent MBO College Almere
Niet op foto:
Benedicte Taks, docent MBO College Hilversum